JULAVSLUTNING...

december 21, 2013





Här har vi varit idag; på julavslutning med småtjejerna. Avslutningarna till jul och sommar med barnens skola brukar alltid ske i Pingstkyrkan som ligger bara ett stenkast från där vi bor och här har jag varit på många avslutningar med våra barn under åren. Alla klasserna från 1:an till 6:an brukar sjunga sånger och så klart avslutas det hela med "Nu tändas tusen juleljus"eller "Den blomstertid nu kommer" beroende på årstid.

Jag förstår inte riktigt kritiken mot att hålla skolavslutningar i kyrkan. Sen urminnes tider har ju många skolavslutningar i Sverige hållits i kyrkan och psalmer har sjungits utan att det har funnits någon känsla av att det funnits något extremt religiöst budskap i det hela. Alla, oavsett om man är troende eller inte, är välkomna till kyrkan och det är en stark tradition. Jag gillar att det sker förändringar och att saker och ting utvecklas över tid men jag är i alla fall glad över att något i vårt samhälle är precis som det alltid har varit. Det är en känsla av trygghet i en föränderlig värld som man inte skall underskatta. Vi behöver det också! Jag är inte religiös eller aktiv i kyrkan men jag tycker om känslan av att få gå till kyrkan i olika sammanhang som till exempel vid bröllop, dop, begravningar eller som idag på en fin skolavslutning med ett gäng härliga glada barn.



















Nu har jag också fått jullov och det skall bli jätteskönt att ett par veckor framåt bara få vara och komma ner i varv efter en hektisk höst. I morgon skall jag handla de sista julkapparna, lägga in sill, fixa egen senap mm och få möta upp mina killar vid flyget. Jag känner verkligen ingen stress inför julfirandet. Tvärtom, jag känner hur ett lugn börjar landa ner nu. Härlig känsla!

KRAM!



You Might Also Like

0 kommentarer

Subscribe