VENDELA = VANDAL

november 08, 2013





Vendela är ett kvinnonamn med tyskt ursprung. Det är en kortform av namn som börjar på Wendel "vandal" och har förekommit i Sverige sedan 1400-talet. Namnet var populärt runt sekelskiftet 1900 då det kom med i almanackan, och har sedan 1990-talet åter blivit ett av de 100 vanligaste namnen. Den 31 december 2005 fanns det totalt 2 814 personer i Sverige med namnet, varav 1 519 med det som tilltalsnamn. Namnsdag: 8 november (sedan 1901). Det finns även en vit ros med namnet Vendela som ofta används vid bröllop.

På spanska betyder Vendela "sälj henne!"


Jag förstår faktiskt Vendela när hon undrar över hur vi tänkte när vi valde namnet Vendela till henne  ha ha :-)













Idag är det verkligen ingen vanlig dag, för idag är det Vendelas namnsdag. Och vi har firat henne med en så här...




Jag tror inte att jag känner någon som gillar sura godisar så mycket som Vendela. Min tunga blir som ett russin och käkarna drar ihop sig som i kramp bara jag tänker på en sur godis men hon kan äta hur många surisar som helst utan problem. Därför var hon värd en egen skål med surisar idag.

Ha en riktigt skön helg hörni!

KRAM!

You Might Also Like

0 kommentarer

Subscribe