LAGA MAT PÅ "HO"...

november 25, 2013




I kväll har jag lagat mat på "ho". Jag vet inte om det är ett typiskt gotländskt uttryck eller om det är allmänt vedertaget men för er som eventuellt undrar vad det handlar om så betyder det detsamma som att man lagar mat "på en höft". Man använder alltså inget recept och inga mått utan man chansar lite. Det kan alltså bli lite hur som helst men i kväll tror jag faktiskt att jag fick till det för hela familjen har mumsat som bara den!

Kvällens middag blev en klassisk kött- och grönsakssoppa med rostade vitlöksbröd till.
















Kvällen soppa bestod av brynt fläskkött, potatis, kålrot, morötter, purjolök. lagerblad, hela svartpepparkorn och oxfond. Man kan använda grönsaksbuljong eller köttbuljong om man vill, det funkar lika bra. Jag är egentligen inte så förtjust i klara soppor men om jag gör den själv så funkar det av någon anledning. 

I kväll är det sista natten med gänget så nu väntar lite soffmys och kvällsthe innan det är dags att lägga den här måndagen till handlingarna.

KRAM!


You Might Also Like

0 kommentarer

Subscribe